Meet & Eat Stg. Openhaard & Mano

Op 3 & 4 maart 2022 heeft Stichting Openhaard i.s.m. Stichting Mano een Meet & Eat georganiseerd voor de nieuwkomers in Rotterdam. 3 maart waren de nieuwkomers die verblijven op de boot Parkhaven, op bezoek bij de locatie in West van Stichting Openhaard en op 4 maart waren de nieuwkomers die verblijven op de boot Maashaven, op bezoek bij de locatie in Zuid van Stichting Openhaard.

Beide avonden waren zeer geslaagd met zeer tevreden gasten. Naast het lekkere eten en de gezelligheid, was er volop ruimte om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Zo waren er tijdens beide avonden nieuwkomers die hun verblijfsvergunning inmiddels gekregen hebben en met hun gezinnen verenigd zijn, om hun eigen verhaal te delen en welke reis zij hebben meegemaakt, waar zij nu staan en wat hun adviezen zijn aan de nieuwkomers. Dit was met name het snel leren beheersen van de Nederlandse taal en proberen om zo veel mogelijk in de samenleving met de cultuur en mensen kennis te maken.

Daarnaast waren er ook meerdere vrijwilligers en nieuwkomers met verblijfsvergunning uit het netwerk van Stichting Openhaard aanwezig, om samen met de gasten aan tafel de dialoog op te zoeken over vragen als: 1) Wat hoop je Nederland te brengen en wat hoop je van Nederland te krijgen (leren)? 2) Wat is jou het meeste (in positieve zin) opgevallen in Nederland en wat heeft je echt verrast? Wat vind je dat beter kan? 3) Hoe zie je graag dat je toekomst eruitziet in Nederland en wat heb je daarvoor nodig? Deze en soortgelijke vragen waren goed om samen te verdiepen. De vragen waren zowel in het Nederlands als in het Engels. Ook werd er af en toe in het Arabisch een samenvatting gegeven.

Al met al waren de gasten en vrijwilligers zeer tevreden. Dit soortgelijke bijeenkomsten smaken naar meer!